De leerlingen van de bovenbouw zijn verder gegaan met hun boeiende verkenning van uitvindingen, waarbij ze zich verdiepten in een van de meest invloedrijke en belangrijke creaties aller tijden: het wiel.
Samen analyseerden we de omstandigheden waarin het wiel voor het eerst werd uitgevonden en bespraken we hoe onze voorouders problemen oplosten. We ontdekten dat keer op keer bleek: noodzaak is écht de moeder van de uitvinding.
Onze leerreis bracht ons vervolgens langs vroege vervoersuitvindingen. We onderzochten hoe oude beschavingen het probleem van het verplaatsen van zware objecten aanpakten en bekeken de slimme oplossingen die zij bedachten, lang voordat er moderne technologie bestond.
We trokken het bos in om ons leren buiten het klaslokaal voort te zetten met een praktische uitdaging! Net als de mensen van vroeger moesten de leerlingen vertrouwen op de materialen die de natuur biedt om hun eigen transportmiddelen te ontwerpen en bouwen. In teams maakten ze eenvoudige draagconstructies, travoisen en andere inventieve oplossingen — en bewezen daarmee dat creativiteit en vindingrijkheid tot geweldige resultaten kunnen leiden.
Hier zie je het begin van dit spannende project en de eerste eenvoudige transportmiddelen die onze leerlingen hebben ontworpen.
Wat een geweldige kans om geschiedenis tot leven te brengen en de ware geest van uitvinden te ervaren!